Porównanie proporcji obrazów cyfrowych

Konstrukcja obrazuProporcje obrazu typowego aparatu cyfrowego to 1,33 (4:3) – tak samo jak w dzisiejszej telewizji NTSC lub PAL/SECAM albo… dawnych filmach. Jednakże film 35 mm posiada proporcje obrazu 1,5 (3:2). Wiele nowych aparatów cyfrowych będzie robić zdjęcia o proporcjach zarówno 4:3, jak i 3:2, natomiast prawie wszystkie lustrzanki cyfrowe robią zdjęcia o proporcjach obrazu 3:2, gdyż zazwyczaj używają obiektywów zaprojektowanych dla filmu 35 mm (lustrzanki cyfrowe Olympus i Panasonic są szczególnymi wyjątkami). Niektóre laboratoria fotograficzne drukują zdjęcia w formacie 4:3, jak również 3:2. W 2005 roku Panasonic zaprezentował pierwszy aparat amatorski o natywnych proporcjach obrazu 16:9, odpowiadające HDTV. Są to proporcje zbliżone do 7:4, formatu powszechnego w filmach APS. Różne współczynniki proporcji obrazu są jedną z przyczyn problemów z kadrowaniem podczas drukowania zdjęć zarówno cyfrowych, jak i analogowych. Na problemy takie niejednokrotnie natknął się fotograf Warszawa. Ponadto większość aparatów cyfrowych robi zdjęcia o proporcjach 4:3, co przekłada się na rozmiary 4,5 x 6 cali. To z kolei powoduje utratę pół cala przy drukowaniu w „standardowym” rozmiarze 4 x 6 cali, w proporcji 3:2. Podobnie wygląda kwestia drukowania w innych rozmiarach, tj. 5″ x 7″, 8″ x 10″ lub 11″ x 14″. Prostym sposobem sprawdzenia, czy proporcje zdjęcia zgadzają się z proporcjami wydruku, jest podzielenie długości i szerokości obrazu. Jeśli oba ilorazy są sobie równe, nie nastąpi przycinanie obrazu oryginalnego. Na przykład, 8″ x 12″ ma takie same proporcje jak 4″ x 6″ lub 12″ x 18″, bo 12 dzielone przez 8 to 1,5 – dokładnie tak samo, jak dla obrazu o rozmiarach 4″ x 6″. Coraz to nowa konstrukcja proporcji obrazu dotyczy nie tylko aparatów- ale także i tv oraz monitorów. Ostatnim novum jest przejście z 16:9 do formatu 16:10.

Jeden komentarz

Komentarze są wyłączone