Jakie gry?

gry dla  dzieciProblem jednoznacznego określenie czym są dla naszych dzieci i jaki mają na nie wpływ wszelkiego rodzaju gry komputerowe, to problem, który pomimo wysiłku wielu fachowców z przeróżnych dyscyplin naukowych, wciąż nierozwiązany. Powoli do większości z nas zaczyna docierać, że w tym przypadku jednoznaczna, czarno-biała klasyfikacja gier jako ogółu wydaje się być po prostu niemożliwa.


Przede wszystkim należy otwarcie powiedzieć, iż komputerowe gry dla dzieci stanowią tak wielki i tak potężny fenomen właśnie dlatego, iż cechują się olbrzymią różnorodnością, bogactwem formy, treścią, etc. To bogactwo sprawia, że każde dziecko bez trudu odnajduje tutaj coś dla siebie, jedno pochłania gry samochodowe, drugie malowanki, a trzecie gry logiczne. Dodatkowo nic nie stoi na przeszkodzie, aby w każdej, dowolnej chwili zmienić preferencje, wszak dostęp do tej cyfrowej rozrywki jest więcej niż łatwy i większość dzieci oddzielona jest od niego jedynie jednym, umownym ruchem komputerowej myszki w wirtualnej przestrzeni. Patrząc na te liczne odmiany gier, ich przemieszanie wewnętrzne i ciągły napływ nowych pozycji należy jasno powiedzieć, że pojęcie ?gry komputerowe” jest zbyt ogólnym, aby móc przypisać jakieś cechy. Sytuacja wygląda tak jakbyśmy chcieli w jednym zdaniu ostatecznie powiedzieć, jacy są ludzie. Jest to po prostu niemożliwe. O ile pewne cechy ? choć zwykle będą to raczej szeroko krytykowane stereotypy ? możemy pokusić się już o pewną charakteryzację danego narodu (odpowiednio rodzaju gier), o tyle jakiekolwiek metapodziału są tutaj z góry skazane na porażkę. Analogia z rodzajem ludzkim wydaje się tutaj o tyle dobra, że podobnie jak każdy człowiek jest inny i praktycznie nie ma możliwości (choć pozornie wydaje się czasem, że taka możliwość istnieje) poprawnego zaklasyfikowania go do danej grupy, tak analogicznie każdą odrębną grę należałoby odpowiednio zbadać pod kątem jej wpływu na dzieci i pożniej dopiero dać jednoznaczną odpowiedź. A i to wydaje się naciągane, w końcu czy można kiedykolwiek powiedzieć, że ktoś jest całkiem zły lub absolutnie dobry? Pomyślmy o tym, gdy następnym razem znów damy się nieopatrznie wciągnąć w jałową i talmudyczną (z założenia) dyskusję na temat gier i dzieci.