Franczyza jako sposób rozwijania sieci firmowej

Coraz większy poziom konkurfranczyza współpracą biznesowąencji sprawił, że firmy mające ambicję wyjść ponad rynki regionalne muszą szukać coraz to nowych sposobów na dotarcie do klienta. Obok szeroko pojętej reklamy drugą metodą na uzyskanie takiego efektu jest otwieranie sieci lokalnych placówek.

Problem jednak w tym, że wiąże się to z różnymi kosztami. Oczywiście duże firmy mogą sobie pozwolić na zainwestowanie w szereg przedstawicielstw, ale równie dobrze mogłyby poświęcić te same środki na inne inwestycje. Rozwiązaniem tego dylematu jest franczyza.

Otóż jest to bardzo ciekawy sposób współpracy z innymi, najczęściej lokalnymi, przedsiębiorcami. Pozwala im się działać pod własnym logo pobierając za to pewną określoną w umowie kwotę licencyjną. Z drugiej strony franczyzobiorca przyjmuje wraz z marką też zalecenia co do sposobu funkcjonowania i zakresu oferty, de facto upodabniając się do właściwych placówek firmy „zwierzchniej” i promując jej markę. W ten sposób franczyzodawca powiększa zasięg marki, a franczyzobiorca korzysta z renomy franczyzodawcy.

A że wyrobiona renoma i reputacja znacznie ułatwia start w biznesie nie trzeba nikogo przekonywać. Pomaga to w negocjacjach z dostawcami, pomaga też przy przekonywaniu klientów, że to właśnie dana firma lepiej spełnia oczekiwania konsumentów.

A w jakich branżach najczęściej właśnie franczyza jest stosowana przy poszerzaniu sieci placówek? Zdecydowanie przy bankowości, kioskach, stacjach benzynowych oraz w przypadku sklepach spożywczych.